Tidningen The Economist lanserade 1986 Big Mac-index som mått på köpkraften i ett land. Lika enkelt som genialt jämförde man vad McDonald’s storsäljande hambyrgare kostade i olika länder. Ytterligare ett steg tas om man räknar ut hur lång tid en genomsnitts invånare i varje land behöver arbeta för att kunna köpa en Big Mac.
McDonald’s finns i Peru – flera restauranger i huvudstaden Lima, och en i staden Trujillo. Vi besöker dem gärna när vi är på resa. En Big Mac kostar ungefär 8 soles, jämfört med i Sverige där den kostar 38 kronor. Enligt Big Mac-index (som går omvägen via US Dollar) så är en svensk Big Mac dubbelt så dyr som en peruansk. Den svenska är förresten en av de dyraste i hela världen.
Men även om burgaren kostar i Sverige, så tjänar man ganska snabbt ihop till en (cirka tjugo minuters slit). I Peru behöver en genomsnittlig arbetare arbeta 86 minuter för att köpa sej en Big Mac. Ganska länge, men då är de flesta peruaner inte ens med i beräkningen på ”genomsnittlig” eftersom de inte har arbete och län som gör att de kvalar in i beräkningskriterierna.
IKEA då? Var kommer de in i bilden? Bloombergs har tagit fram ett nytt index baserat på IKEA:s bokhylla Billy och vad den kostar i olika länder. Svenska Dagbladet undrar om det blir en utmanare till Big Mac-index. Men när det gäller Peru fungerar det inte. Möbeljätten har ännu inga varuhus i Sydamerika. Katalogen säljs dock som heminredningsmagasin.
Köpkraften för ett IKEA-varuhus finns i Lima. Och det finns en del svenskar som med glädje skulle äta i restaurangen och köpa lingonsylt. Men ryktet säger att Ingvar Kamprad aldrig betalar mutor. Så det lär dröja innan IKEA får öppna i Peru…
/Erik
>
© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved