Jesus’ födelse var inte en händelse som vilken som helst. Visst föddes han under enkla – till och med fattiga – förhållanden som de flesta barn i världen. Inte heller att han föddes av en ung kvinna och att graviditeten varit ”oplanerad” utmärkte honom särskilt. Han föddes på natten. Det är också ”normalt”, fler barn föds på natten än på dagen. Ändå var det något speciellt med den natten…
Den natten då Jesus föddes var inte en mörk natt – en ljusstark stjärna tändes på himlen – och ännu ljusare blev det när Herrens änglar visade sej för några herdar utanför Betlehem. ”Herrens härlighet lyste omkring dem” står det. Ett ljus i mörkret. Det är julens innersta budskap.
I denna natt blir världen ny sjunger Carola i en vacker julsång av Erik Hillerstad. Det är sant. I julnatten – när Gud själv föds som ett litet människobarn – då blir verkligen världen ny. Att fråga sej om julens händelse är viktigare eller mindre viktig än påskens är att fråga vilket ögonblick är viktigast för en människa – det ögonblick då människan blev till vid befruktingen eller då hon föddes in i världen? Det senare ögonblicket är det som registreras, som spelar roll i folkbokföring och personnummer och firas med tårta varje år, men det förra är förutsättningen för det senare.
Så låt oss förundras inför julens mysterium. Gud valde människovägen! Han kom till oss – för att vi skulle kunna komma till Honom. Den mörka natten blev ljus. Johannes säger att ljuset – det sanna ljuset – kom till världen. Men Hans egna tog inte emot honom – därför kan vi läsa hur Jesus senare dör och ett mörker faller över jorden mitt på dagen! Julens direkta motsats.
Och sedan kommer den ljusa påskmorgonen. I denna natt blir världen ny skulle lika gärna kunna vara titeln också på en påskmorgonshymn, en lovsång över den nya skapelsen. Ditriech Bonhoeffer skriver: ”Jesus’ död var inte förutsättningen för Hans uppståndelse. Tvärtom Hans död uteslöt uppståndelsen. Inget är sambandet mellan det som inte finns innan och det som Gud skapar.”
Inget det mänskliga förståndet kan räkna ut eller argumentera fram talar för att den störste Guden ska välja att göra sej liten. Att den starkaste väljer att göra sej svag och beroende. Men det skedde i den natten. I denna natt blir världen ny.
Erik
>
© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved