I Chiclayo är den absolut vanligaste bilmodellen Daewoo Tico. Nio av tio taxibilar är av denna modell, och taxibilarna utgör långt över hälften av bilarna i staden. Modellen tillverkades under åren 1988 och 2003 och de bilar som kom till Peru gjorde det i en massimport under början av nittiotalet. Ticon har en liten trecylindrig motor på 41 hästkrafter och drar runt en halvliter bensin per mil. Om man inte har byggt om den att gå på gas, vilket många i Chiclayo gjort. Då förlorar man några av hästkrafterna, men får ner bränslekostnaden ytterligare. Det bästa med Ticon, brukar vi skämta om, är att man kan ta den som handbagage på flyget.
Jag trodde att Tico-bilarna skulle ersättas successivt av lite större bilar. Och några fler Toyota Corolla syns på vägarna nu än för några år sedan. Men samtidigt har det dykt upp andra små bilmodeller vid sidan av Ticon. Dess Daewoo-uippföljare Matiz förstås, men också små Suzuki, Toyota, Nissan, etc. Det verkar dessutom som de små bilarna säljer bättre än de lite större.
Och så för någon månad sedan fick jag mina iakttagelser bekräftade när jag köpte tidningen Newsweek. De publicerade ett specialreportage om de krympande bilarna i världen. Leder utveckling gör Indien där biltillverkaren Tata just tagit fram modellen Nano. Den ska inte kosta mer än cirka 16000 svenska kronor och den är minimal. Newsweek redovisade också att de bästsäljande bilmodellerna under 2007 i på flera kontinenter (i Europa, Kina, Japan, Indien och Brasilien) var småbilar – eller i fallet Kina en mikrobuss som väger 800 kg. Det land som inte följde trenden var USA. Där var Fords F-PickUp bästsäljaren. Den är stor och tung. I det förlovade landet i väst hänger bilen och självförtroendet ihop – och det är storlek man går efter.
Men den första maj skriver Aftonbladet att Fords försäljningssiffror i USA nu börjar rasa. Med tolv procent sjönk försäljningen, och i stadsjeepklassen hela arton procent, trots att den totala nybilsförsäljningen i landet ligger ganska stabilt.
Vad vill jag säga? Vet inte. Jag vill nog problematisera. Små bilar är ur miljöhänseende bättre än stora. Låga priser gör det möjligt för flera människor att äga en bil – och många vill äga en bil – men samtidigt ju fler bilar desto sämre miljö.
+Erik
>
© 2021 Evangelisk Luthersk Mission. All Rights Reserved